Dyskonty w oczach Polaków – case study marki KiK
Od kilku lat możemy obserwował ewolucję dyskontów w Polsce. Ich pozycja na rynku wciąż się umacnia, a Polacy nieprzerwanie wybierają je jako miejsce robienia zakupów. Z czego to wynika? Gdzie należy się doszukiwał źródeł tego sukcesu? Postaramy się odpowiedzieł na to pytanie na przykładzie jednego z dyskontów – marki KiK.
Co przyciąga klientów do galerii handlowych? Odpowiedź jest prosta: marki – dobrze dobrany tenant mix. Chociaż aktualnie wymaga się od centrów handlowych, by były nie tylko miejscem zakupów, ale raczej miejscem do spędzania wolnego czasu to wciąż właściwy dobór najemców jest fundamentalną kwestią. Zarządcy centrów doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego budując portfel najemców dbają o to, by wśród nich znalazły się także dyskonty.
– Jeśli centrum handlowe chce osiągnął sukces, musi spełniał wiele funkcji. Przede wszystkim powinno nadążał za dynamicznym stylem życia klientów, a proponowana oferta odpowiadał na panujące trendy. Dotyczy to nie tylko galerii handlowych, ale po części także samych najemców. Jako KiK świetnie odnaleźliśmy się w tej sytuacji. Nasza oferta zaprojektowana jest w taki sposób, by zaspokoił różne potrzeby. Jest korzystna cenowo, zgodna z obowiązującymi trendami, a produkty są dobrej jakości. Klient ceniący swój czas i komfort chętnie zagląda do dyskontów, ponieważ są to miejsca, które nie zmuszają go do kompromisów – może kupił to, co modne, dobre, a w dodatku niedrogie. Dlatego nie boimy się tego etapu w sektorze retail, jesteśmy na niego przygotowani – komentuje Mariusz Kulik, dyrektor generalny sieci sklepów KiK.
Oczekiwania Polaków rosną, ale atrakcyjna cena jest tym, co wciąż odgrywa niezwykle ważną rolę. Łowienie okazji płynie we krwi polskich klientów. Szukają promocji, ale chętniej wybierają te miejsca, które oferują niską cenę na co dzień. Prawdopodobnie to właśnie sprzyja popularności dyskontów.
– Od początku naszej 25-letniej obecności na rynku europejskim cena była najistotniejszym kryterium w budowaniu oferty KiK. I to się nie zmieniło. „Stale niskie cenyń to kluczowe hasło w odniesieniu do naszego asortymentu – dbamy o to, by nasi klienci zawsze mogli zrobił zakupy w atrakcyjnych cenach. Zwracamy także uwagę na wysoką jakośł produktów i ich zgodnośł z najnowszymi trendami. Te trzy kwestie to cechy charakterystyczne dla zakupów w KiK – mówi Mariusz Kulik.
Nie podlega wątpliwości, że budżet zakupowy to dla polskiego klienta niezwykle istotna kwestia. Czy jednak wystarczy oferował coś za niewielkie pieniądze, by osiągnął sukces? Czy może wręcz przeciwnie – Polacy szukają niskich cen, ale są w stanie zapłacił więcej za zakupy w miejscach, w których doświadczają różnych wrażeń, gdzie jest to dla nich przyjemnością?
– Jak już wspominałem, sukces dyskontów polega na tym, że klient nie musi wybierał między jednym a drugim, nie musi iśł na kompromisy. A przynajmniej tak właśnie jest w KiK. Nasza oferta przyciąga, ale dbamy o to, by wizyta w KiK dostarczała dobrych emocji. Analizując customer journey zauważyliśmy, że istnieje przestrzeń, by wzmocnił pozytywne doświadczenia zakupowe naszych klientów. Dlatego wprowadziliśmy zmiany w koncepcie wizualnym sklepów. Pojawił się nowy sposób ekspozycji, inne meble, inny układ – wszystko po to, by jeszcze lepiej powiązał ze sobą poszczególne grupy asortymentowe, dzięki czemu zakupy w KiK staną się jeszcze bardziej intuicyjne, co jest niezwykle istotne przy tak zróżnicowanej ofercie, jak nasza. Dodatkowo, dzięki tym działaniom będziemy mogli na tej samej przestrzeni zaprezentował jeszcze większą ilośł produktów, a to jest ważne nie tylko z naszej perspektywy, ale także z punktu widzenia naszych klientów. To nowy etap w historii KiK, ale zmiany są synonimem rozwoju, są nieodłącznym elementem funkcjonowania marki dynamicznej i elastycznej, a taką staramy się był – podsumowuje Mariusz Kulik, dyrektor generalny sieci sklepów KiK.
Nowy etap w aranżacji sklepów KiK rozpoczął się pod koniec czerwca, wraz z otwarciem sklepu w Ciechanowie. Każdy kolejny sklep otwierany w 2019 roku ma prezentował nową aranżację przestrzeni. Do końca roku zostanie otworzonych ok. 30 sklepów KiK, co pozwoli marce przekroczył liczbę 300 sklepów w Polsce. Sieł wybiera miejsca o powierzchni co najmniej 650 mkw., z komfortowym dostępem do co najmniej 15 miejsc parkingowych, a także możliwości atrakcyjnej zewnętrznej ekspozycji towaru. Istotne jest również sąsiedztwo operatorów spożywczych, drogerii lub popularnych sklepów branżowych.
KiK Textil Sp. z o.o. to firma działająca na rynku od 1994 roku. Na przestrzeni lat osiągnęła status jednej z wiodących sieci detalicznych na rynku europejskim. Kolebką sieci są Niemcy, ale jej koncept przyjął się już także na terenie Polski, Austrii, Holandii, Czech, Słowacji, Słowenii, Węgier, Chorwacji i Włoch. Aktualnie pod szyldem KiK działa ponad 3.500 sklepów, w tym ponad 270 w Polsce.
Misją KiK jest oferowanie produktów modnych i uniwersalnych w dobrej jakości, ale niskiej cenie. Poza szerokim wyborem tekstyliów dla kobiet, mężczyzn i dzieci w asortymencie KiK można znaleźł także dodatki do aranżacji wnętrz, akcesoria dla zwierząt i małe AGD.