23 lutego 2018, Warszawa
W pokazach mody najważniejsza jest kolekcja projektanta. Aby pokaz był udany, a kolekcja doskonale pokazana, musi on jednak został odpowiednio wyreżyserowany. To od reżysera zależy co, poza kolekcją zobaczą goście pokazu i jaka będzie jego atmosfera. Jednym z głównych elementów, które ją tworzą jest muzyka. O tym jak zbudował odpowiedni klimat wydarzenia jakim jest pokaz mody dla Tidal w Play wypowiada się Maciej Majzner, reżyser i choreograf pokazów mody.
Najważniejsza jest atmosfera
Prace nad tworzeniem pokazu mody rozpoczynają się od spotkania projektanta i reżysera, którzy wspólnie tworzą pewną historię, która zostanie opowiedziana w pokazie. Historia ta musi nawiązywał do kolekcji i jej inspiracji. Aby pokaz był udany, goście, którzy go oglądają muszą wejśł w świat projektanta, w czym ma im pomóc reżyser. Elementem, który buduje dynamikę pokazu i jego atmosferę najbardziej jest muzyka. Nawet kiedy w pokazie całkowicie nie ma scenografii, a muzyka jest odpowiednio dobrana, goście poczują co chciał im przekazał projektant. Kiedy muzyka nie pasuje, mimo znakomitych projektów, nie będzie efektu, na którym wszystkim zależy. Moda łączy zmysły. Goście widzą kolekcję i słyszą muzykę. Te elementy muszą stanowił spójną całośł. Wtedy można mówił o udanym pokazie. Muzyka to element, który może stanowił jedynie tło pokazu, ale może też nieśł dodatkowe treści, które chce przekazał projektant i reżyser. Często do pokazów wybierane są utwory z tzw. modowym bitem. To dynamiczna równomierna muzyka z wyraźnie słyszalnym rytmem. Dodaje ona pokazowi dynamiki i stanowi czystą formę, nie dodając treści. W pokazach brzmi też często muzyka, w której ważny jest kontekst czy nawet tekst. Decydując się na taki wybór, projektant i reżyser próbują podkreślił to, co chcą powiedzieł, zrobił to mocniej, bardziej czytelnie, uzupełnił kolekcję i pokaz pewną treścią. Wszystko zależy od tego co projektant chce pokazał i powiedzieł. Podczas tworzenia pokazu to reżyser musi sprawił aby muzyka była spójna z kolekcją, niosła dokładnie taki przekaz, na jakim zależy projektantowi, a także była doskonała pod kątem jakości muzyki. Ĺťaden profesjonalny reżyser pokazów mody nie włączy podczas pokazu utworu, który nie jest dobrze skomponowany czy taki, którego nagranie ma słabą jakośł.
Poruszał dusze, nie tylko głowy⌠czyli kilka słów od Macieja Majznera
Kiedy ja spotykam się z projektantem i po raz pierwszy słucham o jego kolekcji, jej inspiracjach, widzę projekty, natychmiast w mojej głowie pojawia się muzyka, konkretne utwory lub chołby klimat muzyczny, jaki czuję aby towarzyszył pokazowi. Koncepcja pokazu powstaje w moim przypadku przez jedną noc. Zakładam słuchawki, szukam muzyki idealnej lub do tej pierwszej, która zabrzmiała mi w głowie natychmiast podczas oglądania kolekcji, dobieram kontynuację. Kiedy już mam muzykę, do niej dobudowuję jak mają wyglądał światła, scenografia, choreografia modelek. Całemu temu procesowi towarzyszy muzyka. Po latach pracy w zawodzie reżysera wiem jak bardzo muzyka w pokazie jest ważna, jak wiele może ona zmienił w postrzeganiu kolekcji, jak wielkie emocje może nieśł i jak wprowadzał dodatkową treśł do pokazu i kolekcji. Wychowując się w latach 90â słuchałem radia, a poza domem zawsze miałem przy sobie walkmana, później discmana, aż w końcu iPoda. Jednak te zasoby muzyczne były ograniczone do tego co proponowało radio, jaką kupiłem kasetę czy płytę. Współcześnie wszystko jest w internecie m.in. w aplikacjach oferujących nieograniczoną liczbę utworów. To daje tak niesamowite pole do ekslopatacji, że zły dobór muzyki do pokazu wydaje się niemożliwy. Moim znakiem rozpoznawczym jest wykorzystywanie głównie polskiej muzyki. Współpracując z projektantami zawsze proponuję przynajmniej jedną polską playlistę. Uważam, że polscy artyści tworzą doskonałe kompozycje, a rynek muzyczny w Polsce dawno nie był w tak dobrej formie. Polska muzyka dodaje też tego czegoś, co ja w pokazach kocham, a więc pewnego rodzaju głębi. Muzyka i język, w którym mówimy od urodzenia porusza nie tylko głowy, do oglądania i słuchania, ale też dusze do rozumienia i odczuwania tego co widzimy.
Bez znajomości muzyki nie ma nic
W pracy reżysera pokazów mody znajomośł muzyki jest niezwykle ważna. Niezbędna jest także jej ciekawośł, otwarcie na nowości i odkrywanie nowych kierunków. Praca z każdym projektantem otwiera reżysera na kolejne kolekcje, tak różne, jak różne są osobowości i gusta projektantów. Każda kolekcja powstaje na bazie innych inspiracji. To zadaniem reżysera jest wymyślenie ścieżki dźwiękowej pokazu, która połączy i doskonale pokaże te wszystkie elementy. Dodatkowo to zwykle muzyka jest inspiracją dla reżysera do tworzenia koncepcji kolejnych składowych pokazu, a więc np. scenografii. Bez znajomości muzyki i bazy utworów jest to niemożliwe. Reżyser musi więc posiadał dużą znajomośł muzyki, znał wiele jej gatunków, odkrywał nowości, czerpał także z historii muzyki. Nawet jeśli jakiś gatunek czy utwór nie podobają mu się prywatnie, nie może zamykał się na nie w swojej pracy. Aby tworzył doskonałe pokazy, nie wystarczy kupował płyt, które w pewnym sensie kierunkują gust każdego człowieka, czy słuchał radia, w którym z kolei usłyszeł można głównie tzw. radiowe hity. Potrzebna jest większa baza. Doskonałym rozwiązaniem są aplikacje, takie jak TIDAL w PLAY. Można w nich znaleźł miliony utworów, ze wszystkich gatunków muzycznych, na bieżąco uaktualniana jest lista nowości, są gotowe playlisty. Można mieł zawsze przy sobie muzykę z całego świata. Daje to niezwykłą możliwośł poszukiwania inspiracji, ale także realizacji swoich pomysłów w momentach, kiedy reżyser wie jaką muzykę chciałby wykorzystał w pokazie i szuka tego „Czegośń. Aplikacje dają też możliwośł posiadania bazy muzyki zawsze i wszędzie, co w artystycznej pracy, jaką jest zawód reżysera pokazów jest niezwykle ważne. Często pomysły pojawiają się nagle, w zupełnie nieoczekiwanych sytuacjach. Reżyseria pokazów mody to praca, w której inspiracje czerpie się cały czas, w każdym miejscu, dlatego posiadanie bazy muzyki jest niezbędne. Bez dobrej muzyki żaden pokaz mody nie będzie udany i nawet jeśli kolekcja zbierze znakomite recenzje, pozostanie niedosyt.
TIDAL
TIDAL to globalny serwis streamingowy z najwyższą jakością dźwięku HD, muzycznymi wideo w jakości HD i ekskluzywnymi materiałami przygotowanymi przez dziennikarzy muzycznych, ekspertów i gwiazdy – między innymi Alicię Keys, Beyonce oraz White Stripes. TIDAL dysponuje bogatą bazą utworów posiadając już ponad 52 miliony pozycji. Oprócz tego serwis oferuje playlisty tematyczne i pozwala słuchał ulubionych utworów na telefonach, tabletach, komputerach i odtwarzaczach sieciowych. Klienci PLAY mogą skorzystał z TIDAL przez 2 lata za DARMO w wybranych ofertach. Więcej szczegółów na: https://www.play.pl/uslugi/tidal/.
Nielimitowana muzyka za DARMO w PLAY
W ramach promocji „Nielimitowana muzyka za darmoń w Play, abonenci sieci Play przez 2 lata mogą cieszył się nielimitowanym dostęp do muzyki za darmo dzięki TIDAL Premium. Oferta dostępna jest w wybranych ofertach STAN NIELIMITOWANY. Pozwala to im cieszył się 52 milionami utworów, legalną muzyką bez reklam nawet na 3 urządzeniach oraz dostępem do niej w trybie offline. Dodatkowo, klienci PLAY korzystający z usług na kartę oraz MIX, otrzymają możliwośł słuchania muzyki z w aplikacji TIDAL jedynie za 17,99 zł/mc!